Saturday, November 30, 2019

We zijn er klaar voor!


Over 24 uur zitten we in het vliegtuig richting Tanzania! Wat zijn de afgelopen 2 maanden ongelofelijk snel gegaan…

Op 3 oktober een goede uitslag van mijn scan en nog geen twee maanden later op weg naar de Kilimanjaro! In die twee maanden is er veel gebeurd: we hebben heel veel getraind en zijn experts geworden in wat je wel en niet moet meenemen voor zo’n beklimming. Maar misschien nog wel het belangrijkste van alles: ik heb alles op alles gezet om zoveel mogelijk geld binnen halen voor het Prinses Máxima Centrum.

Stiekem ben ik ontzettend trots op wat we nu al bereikt hebben: ruim €24.000 op de teller ‘and still counting’! Het geeft mij zo vlak voor vertrek nog zo’n boost dat ik de donaties weer zie binnenstromen! Ook van alle lieve kaartjes, berichtjes en reacties onder andere als gevolg van de media aandacht word ik af en toe echt even stil… Ik wil iedereen daar uit de grond van m’n hart heel heel heel erg voor bedanken!

Ondanks dat ik vanmorgen wakker werd met een fikse keelpijn en ik zelfs m’n yoghurt weg kreeg zonder een zuur gezicht te trekken omdat ik niks meer proef vanwege verkoudheid (de insiders weten dat ik absoluut niet van yoghurt houd, maar dat de laatste weken wel eet omdat het veel eiwitten bevat) heb ik er nog steeds vertrouwen in. Ok, eerlijk is eerlijk: deze verkoudheid baart me wel een klein beetje zorgen, maar ik hoop dat het lekkere klimaat aan de voet van de berg en het feit dat we de eerste twee dagen door een vochtig regenwoud lopen m’n luchtwegen goed doen. Door alle trainingen maak ik me in ieder geval geen zorgen dat ik te weinig conditie heb en dat is mentaal heel fijn!

Morgenochtend (1 dec.) vliegen we met KLM naar Kilimanjaro Airport in Tanzania. Maandag hebben we een dag om te acclimatiseren in ons hotel en zullen we onze gidsen voor de beklimming ontmoeten die ons een briefing zullen geven over wat ons te wachten staat. Dinsdagochtend is het dan echt zover: we starten met de beklimming!

Voor de liefhebbers onder ons: we lopen de Lemosho route die ons in 8 dagen naar boven en weer naar beneden moet leiden. Op de website van onze reisorganisatie kun je een gedetailleerder overzicht vinden van dag tot dag: https://www.afrikareizen.nl/kilimanjaro/reizen/lemosho-route.htm. Als alles volgens planning verloopt en we geen tegenslagen krijgen zullen we maandagochtend 9 december rond zonsopgang op het dak van Afrika staan!!

De weersvoorspelling op de Kilimanjaro geeft op dit moment zo’n 10-20 mm neerslag in de vorm van regen of sneeuw (afhankelijk van de hoogte) per dag. Ik vind dit eerlijk gezegd best veel en hoop stiekem dat het meevalt en we het geluk hebben af en toe gewoon tussen de buien door te lopen. Het is er op dit moment niet enorm koud. De temperaturen variëren van circa 16 graden de eerste dagen tot circa -5 graden op de top van de berg.

Na onze beklimming blijven we nog een dag aan de voet van de berg om een beetje bij te komen en te genieten van een warme douche, schone kleding en een koud drankje. De dagen daarna gaan we op safari naar onder andere Ngorogoro Crater en Serengeti onder het motto: als je er dan toch bent, kun je dat maar beter mee pakken! 😉  

Tijdens de beklimming probeer ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden via Facebook door dagelijks een berichtje te (laten) posten. Mocht dat nu een dag niet lukken: geen paniek! Ik weet namelijk niet of ik overal op de berg bereik heb en een berichtje naar het thuisfront kan sturen.  

Nogmaals heel erg bedankt voor alle steun die ik van jullie gekregen heb en nog steeds krijg. Nu op naar de top van de Kilimanjaro!

No comments:

Post a Comment